Ostatnia tabelka z umiejętnościami 3 i 4 – latka (klik) cieszyła się ogromną popularnością, dlatego poprosiłam moją imienniczkę Martę o przygotowanie kolejnej listy, dla kolejnej grupy wiekowej. Okazało się, że Marta również w grudniu została mamą, więc tym razem przygotowała listę dla dzieci od 0 do 11 miesięcy.
Pamiętajcie jednak i zaznaczę to tłustym drukiem: lista stanowi jedynie punkt odniesienia, bo przecież każdy człowiek rozwija się we własnym tempie, dzieci w szczególności. Ja na przykład jazdy na rowerze nauczyłam się mając dopiero 8 lat, a mój brat miał 4 lata i już śmigał na rowerku dwukołowym. Dlatego zapoznajcie się z poniższą listą, ale nie martwcie się na zapas.
Na podstawie poniższej tabelki zapoznacie się z tym, co powinno umieć 3, 4 czy 6-miesięczne dziecko. Dzięki niej zwrócicie uwagę na pewne cechy i umiejętności, które będziecie mogły uwzględnić w kalendarzach rozwoju Waszych dzieci. Wszystko to służy temu, abyście mogły zapewnić swoim podopiecznym prawidłowy rozwój, którego nie musicie przesadnie śledzić, bo wystarczy, że zaobserwowane zmiany sobie zanotujecie. Gwarantuję, że ta wiedza pomoże Wam w pielęgnacji maluszka i rozwieje Wasze ewentualne wątpliwości.
[lptw_table id=”14468″ style=”default”]Oto tabelka, przedstawiająca co powinno umieć dziecko w 11 miesiącu swojego życia:
Badania potwierdzają, iż pozytywna interakcja we wczesnym dzieciństwie ma wpływ na późniejszy rozwój poznawczy. Dzieci mają prawo do pokazywania własnych pomysłów, idei, myśli i uczyć się poprzez zabawę, taniec itp.
Odpowiednia opieka i edukacja oraz wdrażanie programów prewencyjnych i interwencyjnych w trakcie pierwszych pięciu lat życia dziecka, wspiera rozwój umiejętności niezbędnych do osiągania sukcesów edukacyjnych i społecznych. (Magdalena Czub, Diagnoza funkcjonowania społeczno-emocjonalnego dziecka w wieku od 1,5 do 5,5 lat, Instytut Badań Edukacyjnych, Warszawa 2014.)
Pamiętajmy, że każde dziecko jest inne (tak jak my, czy każdy z nas w tym samym miesiącu życia nauczył się jeździć samochodem? Nie umiesz jeździć? O nie! Co teraz! Jaki specjalista dla ciebie?) i potrzebuje czasem więcej czasu, niż jego rówieśnicy aby przyswoić sobie kolejną umiejętność. Najważniejsze, co możemy dać „naszym” dzieciom, to czas i miłość – och wyszło tak pompatycznie.
[ad name=”Pozioma responsywna”]